Kingsland Festival Amsterdam RAI (Koningsdag 2015 )

De day after: ik had het zwaar vanochtend. Maar wat heb ik het leuk gehad op Kingsland! Ik ging naar dit feest met een groep van 11 meiden. We hadden al een hele tijd terug een kaartje gekocht via de site van Kingsland, voor €32,50. Hieronder een opsomming van alles wat ik leuk en wat minder leuk vond op Kingsland Festival!
Kingsland 2015 Amsterdam RAI thedutchreview
😦  de rijen 
Man, man, man. Rijen en festivals, het lijkt bij elkaar te horen als zout en peper, afstandbediening en televisie, Nederland en regen. Toen we aankwamen bij de RAI moesten we eerst in de rij staan voor de ticketcontrole, vervolgens voor het fouilleren. Ik heb volgens mij twee keer de verkeerde rij uitgekozen, want het duurde echt superlang voordat we binnen waren op het festivalterrein.
Maar goed, toen waren we in ieder geval binnen! Daarna moesten we nog muntjes kopen. En ja hoor, ook daar stond weer een enorme rij. Voordat we de muntjes hadden, was het voor m’n gevoel een uur later. Dit komt door de onhandige indeling die op festivals wordt gehanteerd. Want als je eenmaal de muntjes hebt gehaald, moet je je een weg vechten door dezelfde rij als waar je in hebt gestaan om weer weg te kunnen. Is het een idee om de muntjes van tevoren al te kunnen kopen? 
😦  de Jillz was op bij de bar 
Ja, dit was wel een minpuntje hoor. Wij stonden in het begin vooral bij de Mainstage, vlakbij de bar. Daar gingen we dus drinken halen, maar al snel was de Jillz op. Als je een festival organiseert voor duizenden mensen en je Jillz is binnen no-time op bij de Mainstage, dan gaat er iets fout.
Omdat de gewone witte wijn niet te drinken was (bah!), bestelden we maar een vodka redbull. Die was dan wel meteen 3 muntjes in plaats van 1,5. Maar goed, een mens moet wat te drinken hebben.
😦  ieniemienie kleine flesjes water
De flesjes water waren echt heel klein, onhandig klein. Als je een paar slokken had gedronken kon je alweer naar de wc’s lopen om het flesje weer te vullen; over de wc’s bij het volgende kopje meer! Waar andere feesten je nog een groter flesje aanbieden liet Kingsland dit achterwegen. Niet zo’n succes.
😦  wc’s: geen wc-papier en langgggg wachten
Tja, wc’s. Lange rijen, ik noemde het hierboven al. Kingland had goed gezorgd voor heel veel Dixi’s, maar er waren gewoon zoveel mensen op het terrein te vinden, dat dit aantal niet genoeg was. Daarnaast waren de wc’s al heel snel niet meer voorzien van wc-papier. Voor mij niet heel erg, want ik had tissues mee (goede voorbereiding is het halve werk). Maar er waren genoeg anderen die geen tissues hadden, die daarom óf moesten wachten tot er een wc met wc-papier vrij kwam, óf het moest doen zonder wc-papier.
Kingsland 2015 Amsterdam RAI thedutchreview
🙂  muziek (vooral de stage HELDEEP!)
Ooooh, ik begon gelijk te dansen toen ik bij Heldeep binnen liep. Binnen ja, want dit was de enige stage die binnenin de RAI was. Als het tijdens koningsdag was gaan regenen was het hier waarschijnlijk nog veel drukker geworden, maar gister was het precies goed. Niet te druk, niet te rustig. En het belangrijkste: héérlijke muziek.
Ik had een beetje een inkakker aan het einde van de middag, mijn benen werden moe en ik had duidelijk minder energie meer dan toen koningsdag begon. We liepen met de groep een rondje over het terrein, waar we uiteindelijk binnen bij Heldeep kwamen. Opeens kreeg ik weer energie, wat een lekkere muziek!
De volgende artiesten stonden hier te draaien: Oliver Heldens, Fox Stevenson, Gregor Salto, Mr. Belt & Wezol, Oliver Dollar, Pep & Rash. Voor wie het niet kent: Youtube is je beste vriend.
Ook op de andere stages waren veel goede deuntjes te horen. Mainstage was druk bezocht, maar er waren ook nog twee andere stages: Kings Stage en Yours Truly. Tegen de tijd dat wij Kings Stage bezochtten aan het einde van de middag, was het zonnetje al verdwenen achter het grote RAI gebouw, waardoor Kings Stage koud en winderig was. We hebben daar even een stroopwafel + alcoholijsje gehaald, maar zijn daarna snel weer weggegaan.
De namen van de andere artiesten die op Kingsland te vinden waren: Blasterjaxx, DANNIC, DubVision, Fedde Le Grand, Hardwell, Headhunterz, Martin Garrix, Showtek, Bassjackers, Firebeatz, Julian Calor, Laidback Luke, Quintino, Sander van Doorn, Sem Vox, Ummet Ozcan, The Flexican & Mc Sef, Cho, Dj Sliink, DJ “Q”, FS Green MC Fit, Full Crate Official, SirOJ, Vic Crezée. Hele fijne line-up, vind ik!
Kingsland 2015 Amsterdam RAI thedutchreview
🙂  veel bekenden
Met de groep meiden stond ik in het begin bij Mainstage. Het werd steeds drukker én gezelliger. Er waren heel veel bekenden op Kingsland Festival te vinden, dus het voelde af en toe alsof je in de plaatselijke kroeg stond. 
🙂  het eten
Wij hadden al redelijk vroeg in de middag honger, dus verlieten we ons plekje bij Mainstage voor de foodzone van Kingsland. Daar was een goed aanbod van eten: pizza, broodje döner, stroopwafels, patat, snacks, hamburgers, pasta… Voor iedereen was er wel wat! Ik heb zelf patat gehaald (1,5 muntje), die smaakte erg goed. En nog een voordeel: de patat was binnen een minuutje klaar. Door de rest van de meiden werd er ook nog een pizza-punt gehaald (2 muntjes). Die heb ik natuurlijk ook even geproefd, conclusie: ook dit smaakte prima!
Toen wij een uurtje later langs deze foodzone liepen, hadden ondertussen meer mensen honger gekregen. Wat een rijen, pfoe! Dan hadden wij een beter tijdstip uitgekozen!
🙂  HEERLIJK broodje Unox 
Toen we -zoals hierboven beschreven- naar Heldeep gingen, zag ik in mijn ooghoek bij de ingang al een Unox kraampje staan. Toen had ik er nog niet zo’n trek in, maar aan het einde van de avond werd het wel erg aantrekkelijk om een broodje Unox te halen. Ik had toevallig nog twee muntjes over, en laat zo’n broodje nou net twee muntjes kosten. Dat kwam mooi uit, want het smaakte heeeerlijk. Volgend jaar weer!
🙂  NS
Het mag ook wel eens gezegd worden, de NS heeft het prima gedaan deze dag. Het staat natuurlijk helemaal los van Kingsland Festival, maar als ik dan toch een review aan het schrijven ben over deze koningsdag, mag dit er ook wel bij vermeld worden. De treinen reden op tijd en ik had een zitplek. NS, well done.
De foto’s bij dit artikel zijn afkomstig van de Facebook-pagina van Kingsland. 

3 reacties op ‘Kingsland Festival Amsterdam RAI (Koningsdag 2015 )

  1. Was er een strenge controle? Ik ben 17 jaar… Hoor van veel mensen dat je als meisje overal wel in komt zolang je maar een laag shirtje aan hebt…

    Like

Plaats een reactie